Anketa

Používate pri turistike GPS?

Áno (61 %)
Nie (39 %)

Novinky emailom

16/09/2017
29. OMR: z rozhľadne do histor. vinných pivníc obce Kovácsvágas

Trasa:

11.50 h. Kovácsvágas, rázc. - 4 km/1.20 h. János vára hegy 13.10 h. - vyhliadková 20 m veža 13.30 h. - 1,5 km/30 min. Tájhaz 14.00 h.

Pridal:

Outdoor Club [OutdoorClub]

Organizátor:

Outdoor Club

Vedúci:

Agnesa Delimanová, +421 903801537, vedúca túry, korczykova@gmail.com

Zraz:

ŽS Košice o 6.45 h. v sobotu. Do vlaku o 6.55 h.

Odchod:

7.06 h do Sl.N.M. 8.13/11.24 S.A.U.KI=SŠ Kovácsvágas, elágazás = rázc. 11.46 h.

Návrat:

17.08 h. Kovácsvágás, OcÚ ku KI=SŠ S.A.U. bus 17.34/18.43 vlak Slov.N.M

Dĺžka:

Čas:

2 h. trasa z rázc na vyhliad. vežu a do hist. pivníc. + 1.30 h. prehliadka Kazinczy múzea v meste

Prevýšenie:

Cestovné:

310 + 370 = 680 Ft. bus a 2 x 3,35 = 6,70 € vlak

Poplatok:

koštovka 300 Ft. (200 Ft. jedlo a 100 Ft. víno) + víno.pohár na stopke 500 Ft. = 800 Ft.

Zaujímavosti:

Tájház, výstava v knižnici, vyhliadková veža, vinné hist. pivnice, múzeum zdarma

Poznámka:

Úcasť potvrdiť najneskôr 3 dni vopred. Zmeny dostanú len prihlásení.

Účastníkov:

Počasie:

polojasno, slnečno, ale nie horúco a ani chladno. Pri výstupe na vyhliadku bezvetrie.

Kvalita:

bežne neznačené, ale vedú tam schody a šípky. Nedá sa zablúdiť.

Priebeh:

Najprv Kazinczy múzeum. Potom presun spojom na rázc. a pešo do obce, ale z pol cesty nás zobrala kyvadlová doprava do obce

Zhodnotenie:

V celku sme boli spokojné, len Tájház zo zoznamu, neviem, prečo otvorený nebol.

Pozývame Vás na dni kultúrneho dedičstva do histor. vinných pivníc na ochutnávku i na tradičné placky a lokše do pôvodne slov. obce v sobotu 16.9.2017.

11.46/11.50 h. Kovácsvágas, rázc. - 2 km/40 min. zač. obce Kovácsvágas 12.30 h. - 1 km/20 min. Kossuth utca (1. ulica vpravo idúca až k odbočke k vyhliadke) 12.50 h. - 0,7 km/15 min. na János hradný kopec a na vyhliadkovú 20 m. vysokú vežu 13.05/13.25 h., ak nebude silný vietor, lebo vtedy by sa hore ísť nemalo. - 1,5 km/30 min. Tájhaz 13.55 h.

14.00 odchod od Tajházu 1 km/20 min. do hist. pivníc na podujatie. Ukončenie 16.00 h. - 1 km/20 min. Tájhazu 16.20  No my odídeme skôr o 15.00 h., aby sme stihli aj Tájház s knižnicou do 16.00 pozrieť a po ňom ešte cintorín i kostol do odchodu spoja.

Bus ide o 17.08 h. od OcU a 17.09 h. z Fo ut.19 do mesta ku strednej škole 17.34 h. za 370 Ft.

Okruh Tájház, knižnica, cintorin i kostol a späť na Fo u. 19 je 1 km a odtiaľ ide bus o 17.09 h.

Od Kazinczyho ul., kôzép iskola cez Rákocziho ulicu po našu ŽS je 1,5 km/30 min. pešo.

Penny market je asi v polovici tejto trasy. V sobotu je otvorený, Môžte i nakúpiť. Lístky na vlak budeme mať spiatočné.

Z rána navštívime  zdarma Kazinczyho múzeum a uvidíme odkiaľ ide Futrinka. Je to atraktívne zaujímavé múzeum obohatené aj hrou ako v Bodvaszilási.

Uvidíme, či aj fotografovanie bude tým pádom zdarma, lebo v Edelényi bolo v minulom roku cez tieto dni.

No oni nie sú v tom zozname. Len Kovácsvágas je.

Ináč sa platí 500 Ft. za foto v múzeu.

Od 9.00 h., kedy sa múzeum otvára do 10.30 čiže po 1.30 h. prehliadke, máme o 11.22 h. buď z nám. hrdinov alebo 11.24 h. od strednej školy spoj na rázc. Kovácsvágas 11.46 h., lebo ten už do obce nezachádza.

Bližšie je z múzea ku strednej škole (500 ) za poštu na Kazinczyho ulicu ako  (700 m) opačne za TIC a i lacnejšie o 60 Ft.

Späť máme autobus až hodinu po skončení programu už z obce. Skôr nejde ani od rázc. Len ten čo do obce zachádza.

Kto má neplatné forinty tak  ich môže zameniť na pošte, lebo je otvorená medzi 8.00-11.00 h.

Tájház je zdarma a otvorený medzi 11.00-16.00 h. v sobotu, ale na koštovke sa za placky platí 200 Ft a za víno 100 Ft. Za vínový pohár na stopke 500 Ft.

Doneste si niečo naň, aby sa cestou domov nerozbil.

V meste spolu 3,5 km + 6,5 km po obci = 10 km dokopy za deň

Bolo by 11 km, ale 1 km nás zviezla zdarma kyvadlová doprava, ktorá tam medzi rázc. a obcou premávala. Zastavila sama. O tom som sa nedočítala, že aj to tam bude. No u nich je asi zvykom do 5 km zabezpečiť kyvadlovu dopravu a ešte k tomu aj zdarma.

Po meste zas premávala Futrinka, ale tá už je za poplatok. No my sme po meste šli pešo.

Síce sme boli len 3, ale sa im táto moja trasa páčila a hlavne výhľad z vyhliadkovej veže pri vynikajúcej dohľadnosti bol nádherný. No dalo nám to zabrať k nej vyšliapať tých 1050 schodov a plus otáčatie schody až na najvyššiu plošinu 20 m veže a toľko i dole do obce. Nakoľko Tájház neotvorili, hoci mali, lebo aj toto dali do zoznamu, tak sme sa prešli obcou na dolnú zastávku, kde sme objavili v poradí už 3. parčík s malým amfiteátrom a za ním kostol reform. Dnu sme sa nedostali, lebo všetci boli na otvorení pivníc, kde aj my sme boli a dali si guľáš z diviny a ochutnali pár vín. Kúpiť sa veľmi nedalo a tí čo by aj dali lacno tak to nebolo tak sladké, a kde mali sladké tak príliš predražili cenu za liter, tak som odmietla. Ak bežne inde ponúkajú  liter sladkého za 500 - 600 FT,, tak tu nezaplatím dvoj - trojnásobnú cenu zaň. Okrem toho červené nemali a to čo ponúkali tak z ich kraja nebolo.

No bola to 1. obec s čiernymi skládkami a bordelom smerom ku veži. V obci bolo pomerne čisto, ale na okrajoch už nie.

No s čím som nebola spokojná tak to bolo to, že nedodržali termíny ako uvideli do prihlášky, lebo na 2. deň som objavila na stránke obce aj plagát, kde boli ine časy a i miesta stretnutí ako v tej prihláške. Tam mali prihlásené 3 akcie a to 2 pod podujatím a 1 pod miestom a to ignorovali, lebo kvôli tým 2 podujatiam vraj naň čas nemajú. To im odvrkol starosta po mojej reklamácii, prečo sa tam do Tájház ísť nedá. Pritom tam majú zbierku obrazov s hydinových kostí. Pred rokmi bol plener vo V. Kamenci a tam som pár tých obrazov videla.

Okrem toho knižnicu mali slávnostne otvoriť o 13.00 a od Tájhazu odísť o 14.00 do pivničného údolia. No oni ju otvárali o 11.00 podľa plagátu a potom individuálne šli do tohto údolia, kde už o 13.00 zahájili tam program. No našťastie odhaľovanie sochy bolo už vtedy, keď aj my sme už tam prišli z János vára kopca.

Dočítala som sa, tohto roku v máji sa tu konal rezbársky plener a tie všetké sochy okrem 7 vezírov, sú z tejto akcie. Aj ten sv. Urban, ktorého sochu odhaľovali v pivničnom údolí tiež z tejto akcie pochádza. 7 vezírov už tam bolo, keď sme sa tam v júni v minulom roku zastavili počas autotúry. No ten parčík pred kostolom sme si vtedy nevšimli.

Oni majú vinice až za kopcami, len pivnice v tom skrytom údolí, kde bola 1. noc otvorených pivníc. Čiže dosť ďaleko dochádzajú za nimi. Pred mnohými a mnohými rokmi vždy im úrodu zničil ľadovec. Obed patrila vtedy Andrášiovcom a poveť vraví, že Stefan Andraši šiel do Vatikánu a pápežovi nedoniesol ako vždy víno. Tak sa ho pýtal, že prečo. Odpovedal mu, že ho zničil ľadovec a či by munedal niečo, čo by to hrozno od toho ochránilo. Tak mu dal relikviu sv. Urbana a ta je uložená v kostole v Monoku, kde bolo jeho jedno vačsie sídlo z mnohých, ktoré mal. Veď aj Krásna Hôrka im patrila a dom mal i v Košiciach. Dnešná Aida na Hlavnej.

Z tejto relikvie urobili v súčasnosti mobilný snímok a ten majú teraz v každej obci, kde hrozí hroznu ľadovec. Vraj v Monoku odvtedy ľadovec nebol, odkedy tam tá relikvia je.

Aspoň sme sa niečo viac i o tom mestečku dozvedeli, lebo i tam ešte niekedy zavítame.

Svetadiel:

Turistické noviny

TouristportalTúryTuristikaVybavenieReportážeGaléria

Všetky práva vyhradené 2017, www.touristportal.eu, powered by ENABLE
tvorba web stránky, tvorba web stránok, tvorba webstránky, tvorba webstránok, tvorba webu